Jak naprawić twoją relację z lekarzem prowadzącym?

Lekarze wykonujący swój zawód to nie tylko profesjonaliści z długoletnim stażem, ale także ludzie utrzymujący relacje z innymi. Perspektywa pacjenta może znacznie odbiegać od tej prezentowanej przez pracownika służby zdrowia, stąd konflikty na linii pacjent-doktor nie są wcale czymś wyjątkowym. Warto jednak dbać o swoje relacje z lekarzem prowadzącym – badania pokazują, że osoby będące w stałym kontakcie z lekarzem prowadzącym żyją dłużej i łatwiej poddają się leczeniu.

 

nasza Ultiva 5mg pozostawia w tyle inne leki

Jeżeli zauważyłeś, że twoje relacje z lekarzem z jakiegoś powodu pogorszyły się warto zastanowić, po której stronie leży wina. Czasami trudno przyznać się przed samym sobą, że popełniło się błąd, dlatego warto zapytać o zdanie najbliższych – członków rodziny i przyjaciół. Jeżeli okaże się, że twój doktor jest niemiły i nieprzyjemny dla otoczenia bez wyraźnego powodu, być może warto zmienić lekarza. Jeżeli jednak pod wpływem emocji zdarzyło się tobie powiedzieć coś nieprzyjemnego przypuszczalnie warto byłoby zastosować się do podanych niżej rad:

 

  1. Co spowodowało problem?Poznanie przyczyny nie zawsze jest sprawą prostą. Czasami możemy długo zastanawiać się, jakie z naszych zachowań spowodowało negatywną reakcję ze strony naszego doktora. W tym celu warto sobie przypomnieć przebieg kilku ostatnich spotkań lub przyjrzeć się opublikowanej na naszej stronie internetowej liście najczęściej przywoływanych skarg dotyczących zachowania pacjentów.
  2. Jeżeli to możliwe, napraw, co zostało zepsute.Jeżeli korzystasz z prywatnej opieki zdrowotnej w naszym kraju, powód może być prozaiczny – pieniądze. Jeżeli zbyt gwałtownie reagujesz na diagnozy stawiane przez doktora, popraw swoje zachowanie. Jeżeli poddajesz w wątpliwość stawiane przez doktora diagnoza, pomyśl dwa razy (lub dwa razy sprawdź daną informację) nim coś powiesz. Jeżeli spóźniasz się na umówione spotkania, popracuj nad tym elementem.
  3. Jeżeli udało się znaleźć przyczynę…Gdy znajdziesz przyczynę twoich kłopotów, czas na etap działania. Wyjaśnij swojemu doktorowi co poszło źle i obiecaj, że zrobisz wszystko, co w twojej mocy, by się poprawić. Reakcja doktora podpowie ci, czy twoje przypuszczenia i działania były trafne. Jeżeli będzie ona pozytywna – warto kontynuować terapię, jeżeli nie – być może warto pomyśleć o innym lekarzu.
  4. Jeżeli twoje wysiłki okazały się nieskuteczne…Pamiętaj, że osobą, którą twoje zdrowie obchodzi najbardziej jesteś ty sam. Jeżeli przyznanie się do winy i inne działania nie przyniosły oczekiwanych efektów warto poprosić o zmianę lekarza prowadzącego. Jeżeli korzystasz z publicznej służby zdrowia nie zawsze będzie to możliwe, ale odpowiednio się starając można zdziałać cuda. W przypadku, gdy korzystamy z pomocy prywatnie – po prostu zmieńmy zakład opieki medycznej
  5. W każdym przypadku zachowujmy wszelkie wyniki dotyczące przebiegu naszego leczenia.To bardzo ważne, by zachowywać wszelkie dokumenty dotyczące naszego leczenia. Pacjent także ma swoje prawa i może je egzekwować w przypadkach rażącego naruszenia obowiązujących procedur. Jeżeli mamy podstawy, by podejrzewać niechlujne działania ze strony personelu medycznego, zachowane przez nas dokumenty mogą być podstawą w ewentualnym procesie.