7 uwag dotyczących zachowania pacjentów

 

alternatywą do rutinoscorbinu jest Rutinoscorvit

Przeglądając fora medyczne można natknąć się na setki historii dotyczących zachowania pacjentów, które można uznać najdelikatniej rzecz ujmując za nieodpowiednie. Lekarz na ogół nie może odmówić przyjęcia pacjenta, ale czasami warto poznać, jak sytuacja wygląda z drugiej strony. Poniżej zamieszczono listę skarg i ewentualnych wątpliwości dotyczących pacjentów.

 

  1. Niektórzy pacjenci zachowują się w sposób nieprzyjemny– są niemili, nieprzyjemni i uciążliwi. Utrudniają komunikację z doktorem, obrażają personel i innych pacjentów znajdujących się w pobliżu.
  2. Pacjenci zakładają sprawy w sądzie przy byle okazji – ten problem nie jest tak rozpowszechniony, jak np. w Stanach Zjednoczonych. Jednak liczba pozwów i kancelarii prawniczych stale rośnie, a nieuzasadnione oskarżenia, nawet jeżeli nie znajdują potwierdzenia w sądzie, z całą pewnością podnoszą ciśnienie wielu lekarzom.
  3. Niektórzy pacjenci wymagają zbyt wiele od służby zdrowia – nie wszystkie problemy związane z leczeniem są winą lekarzy. Należy pamiętać, że pomimo wielu reform nasz system ochrony zdrowia wciąż daleki jest od ideału. Zbyt wysokie wymagania z całą pewnością nie przyczyniają się do polepszenia opieki zdrowotnej.
  4. Pacjenci wymagają przepisania leków znalezionych w internecie – w erze doktora Google’a niektórzy pacjenci przychodzą z gotową listą leków znalezioną w internecie. Wielu z nich nie jest świadomych, że to, co zadziałało w przypadku innych pacjentów, niekoniecznie znajdzie zastosowanie w ich sytuacji. Warto pamiętać, że to lekarz ma zawsze ostatnie słowo w kwestii leczenia. Przepisując leki, których nadużywanie grozi zdrowiu lub życiu pacjenta lekarze narażają się na poważne konsekwencje karne.
  5. Niektórzy pacjenci nie płacą za wykonywane usługi – problem dotyczy pacjentów prywatnych klinik i gabinetów. Należy zauważyć, że przyjęcie pacjenta „za darmo” zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli lekarza. Pacjent nie może wymagać od swojego lekarza tego, by ten po raz kolejny przyjmował go bezpłatnie.
  6. Zdarza się, że doktorzy odmawiają współpracy z pacjentami świadomymi swoich praw – w ciągu ostatnich kilkunastu lat wiedza medyczna stała się dostępna dla szerokiego grona odbiorców. Pacjenci znający język angielski mający dostęp do internetu i odpowiednich baz danych, mogą prowadzić badania na własną rękę. Zdarza się, że doktor może poczuć się zagrożony nadmierną dociekliwością swojego pacjenta. W niektórych przypadkach może to wpłynąć na pogorszenie relacji, a w efekcie – zerwanie terapii.
  7. Lekarze nie przepadają za współpracą z pacjentami często odwiedzającymi przychodnie – jest pewna kategoria osób (i zaliczają się do niej hipochondrycy) często odwiedzających zakłady opieki zdrowotnej bez wyraźnego powodu. Lekarze i pielęgniarki na ogół znają tego typu pacjentów po imieniu.